De eerste week in SXM - Reisverslag uit Sint Michiel Liber, Curaçao van Eefje Westerdijk - WaarBenJij.nu De eerste week in SXM - Reisverslag uit Sint Michiel Liber, Curaçao van Eefje Westerdijk - WaarBenJij.nu

De eerste week in SXM

Door: Eefje Westerdijk

Blijf op de hoogte en volg Eefje

06 Augustus 2018 | Curaçao, Sint Michiel Liber

De eerste week in SXM



Maandag 23-7-2018
Om 10.00 uur werden we verwacht op het hoofdgebouw van de school. Daar eenmaal gekomen hebben we eerste allemaal papieren ondertekende en gesproken met elkaar hoe de eerste indrukken waren. Hierna boodschappen gedaan en een beetje bij het hotel rondgehangen. In de avond kon ik mijn appartement bezoek.... Dit was geen aanpassen maar rekening houden met de tijd... afspraak werd met een half uur verlaat.... Prachtig appartement uitzicht was echt mega mooi.... Ik wil nog even verder kijken voordat ik hiermee akkoord ga.
Daarnaast is het zo dat er twee zelf 3 betaalmogelijkheden op het eiland zijn, guldens en dollars aan de Nederlandse kant, aan de Franse kant euro’s en dollars. Ik krijg salaris in guldens maar kan kiezen om een dollar account te openen…kortom ik moet het een en ander gaan uitzoeken en navragen.
Hierna met de gehele groep uit eten geweest wat heel gezellig was.


Dinsdag 24-7-2018
Ik rij mee met familie D zij hadden in Nederland het aanbod om in twee huizen te wonen hebben het ene aangenomen het andere huis wordt nu voorgesteld aan familie DK. Ik ben erbij omdat ik later met familie DK het een en ander ga regelen. Het huis wat we gaan bekijken is gebouwd door een oud docent die vanuit Nederland ook hiernaar toe kwam! Mooi huis met prachtig uitzicht op de zee
Hierna vertrekken we naar de stad waar we een CHIPPIE gaan aanvragen voor de telefoon, ik word geholpen door een super lieve mevrouw. Nu heb ik een sint maarten nummer!!!(krijgen jullie later ;)


Hierna besloot ik samen met de man van familie DK Pdk een auto te huren! Laat de onderhandeling beginnen, telefonische hebben wij contact opgenomen met Paul (zijn nummer hebben wij gekregen van de school) die genen geeft aan dat hij rond 12 uur bij het hotel is....half 1 nog steeds niemand..... Wij besluiten naar de receptie te gaan en te vragen of zij iemand weet, nadat ik telefonische heb uitgelegd waar we zitten geeft de jongen man aan om rond half 3 bij ons te zijn. In de tussen tijd komt Paul nog steeds niet op dagen.

Om half 3 gaan wij naar buiten om te kijken of onze auto man al is gearriveerd... tot onze grote verbazing worden wij net gebeld door Paul die komt op dat moment aan rijden...
Wij vragen hoe duur de auto is om te huren dat bedraagt 45 dollar per dag waarbij nog 18 dollar per dag bij komt voor de verzekeringen. (Even voor de duidelijkheid ik hoor jullie al hadden jullie dit telefonische niet kunnen afhandelen? Nou nee dat gaat niet want Paul nam zijn tel niet op maar een ander iemand en die wist het bedrag van Paul niet kastje naar de muur?!)
Op datzelfde moment komt onze andere man aanrijden die ons zou brengen (dit bedrag was lager) Pdk keek mij aan en zei in stappen en heel snel, ik keek hem aan en dacht oké! Toen we zaten zei ik voel mij wel schuldig maar hij gaf aan dat dit hier zo gaat heeft die wel gelijk in. Ik heb mij wel lang rot gevoeld…..
Auto huren was zo gedaan hierna heerlijk gereden! (automaat is een uitkomst)

Hierna hadden wij een borrel in het hotel en daarbij wat nieuwe docenten ontmoet die net een jaar of langer op sint maarten wonen en werken! Hele leuke gezellige nieuwe collega’s ontmoet.



Woensdag 25-7-2018
in de ochtend heb ik opgepast op de kinderen van de familie DK, zij hebben mij sinds maandag geadopteerd en voor de kids ben ik nu '' tante Eefje'' de familie DK hebben twee kinderen meisje D en jongen J leeftijd tussen en 7 en 12 jaar.

hierna gaan wij naar de bank waar we er achter komen dat wij geen bank rekeningen kunnen openen tot dat we bij de emigratie dienst zijn geweest ( ons is iets anders verteld )Wij nemen contact op met de school ons de school geeft aan dat men inderdaad sinds vorige jaar moeilijke zijn gaan doen. Pas als wij emigratiepapieren hebben dan kunnen we een rekeningnummer openen. Voor mij zal dit sneller zijn i.v.m. het feit dat ik geen kinderen heb, de families hebben een bewijs van inschrijving nodig voor hun kinderen voordat zij iets te horen krijgen van de immigratiedienst. Er ontstaat een beetje frustratie…ik zal het even kort uitleggen waarom, als wij volgende maand salaris krijgen dan krijgen wij een Cheque waarmee we naar de bank moeten (iedereen krijgt hier aan het einde van de maand een Cheque) dus op 29 august staat er een rij van gemiddeld z’n 3 uur achter de balie zitten namelijk 3 mensen soms maar 1 

in de avond zijn wij uitgenodigd bij de een collega om daar te eten. Er wordt voor ons gekookt echt super lief deze organisatie (wat wij begrepen hebben is dit eigen indicatief) vanuit school is alleen de bus toer georganiseerd! Dus wij zijn erg blij met deze bijeenkomsten! Al snel leer ik wat collega’s van mijn leeftijd kennen, binnen de kortste keren hebben we een app groep en gaan we zaterdag naar het feest van het eiland.


Donderdag 26-7-2018
AUTO'S KOPEN
yes!!!! vandaag op auto jacht hoe leuk is dat op dit eiland overal staan namelijk auto's te koop, langs de kant van de weg online (speciale FB-groepen) echt overal... voor elke prijs en voor elke auto is ook wel iets te zeggen! Samen met Pdk ga ik op stap.... Nou ik ben in alle wijken geweest, maar het mooiste was dat wij in een wijk komen waar aan de kant van de weg auto's worden over gespoten, wij alle twee vragen of er nog een auto te koop is... antwoord nee... wij stappen onze huurauto in en er komt een andere auto langs rijden. Ik kijk in de spiegel en zeg.... Zo BETRAPT... POLITIE wij blij dat we daar niet langer zijn gebleven. Maar goed er moet wel een auto worden gekocht. Ik sta bij de benzinepomp te onderhandelen met iemand, maak een rondje met een auto en Pdk staat aan de overkant ook te onderhandelen. Ik vraag of hij bij mij wil komen kijken... hij zegt die van jou ga ik kopen. Zogezegd zo gedaan. De overige details van de papierwinkel die eerst moest worden afgehandeld laat ik achter wegen 
(Alles gaat hier nog met papier en oude computers dus dat heeft 2 dagen gekost voordat die van Pdk was)
Vrijdag 27-7-2018
Bus tour, vanochtend hebben we met alle nieuwe docenten het eiland gezien! Prachtige tour! De lunch was aan de Franse kant waar we heerlijk kip hebben gegeten aan de kust! Een prefect plaatje! Hierna hebben we niet veel meer gedaan.
De avond heb ik van een oud-collega’s zijn auto gekocht rijd nu in een veelte grote auto maar goed dat hoort erbij 
Zaterdag 28-7-2018
Hele dag op het strand gelegen en lekker gespeelt met de kids van familie dK. In de avond ben ik samen met twee nieuwe collega’ en Amber (yes amber is de dochter van een andere familie, zij is mijn kip vriendin)
Naar het concert/ feest van KES (zoek maar op) geweest… Heel erg leuk en gezellig! Na afloop lekker kip gegeten moest ook wel want we dronken eigen gemaakte punch…Wat daarin zat was wat wij begrepen (rum, rum en nog eens rum) mijn hoofd voelde zondag ochtend dan ook niet bepaald goed aan….

Zondag 29-7-2018
Teuntje is jarig!!!! En ik zit met mijn kater om 10.00 in de auto van mijn huisbaas, in het appartementencomplex waar ik ga wonen, wonen nog meer docenten 1 hiervan gaat weg en ik wil het een en ander van hem over kopen. Pdk komt later aan met Merel (merel is een nieuwe collega Engels) Samen bekijken we nogmaals mijn appartement en bespreek ik wat ik over kan kopen van mijn collega.
In middag ga ik met merel + familie DK zwemmen en die avondeten we gezellig met z’n alle.
Vroeg naar bed want maandagochtend om 9 uur zijn er weer vol op plannen.


  • 06 Augustus 2018 - 22:12

    Heleen:

    Jeetje Eef,
    Je hebt een behoorlijk goede kijk op het eiland gegeven zoals je dat de eerste weken beleeft.
    Alles is nieuw en spannend , maar zo langzamerhand krijg je je zaakjes aardig op orde zo te lezen!
    Wat fijn dat je fijne mensen ontmoet hebt en al veel gezelligheid van en met hen hebt !
    Echt leuk om te lezen

    Hier is het warm en heel warm We hebben nog nooit zo n mooie zomer gehad Je weet wij zijn zonliefhebberss dus ons hoor je niet klagen!
    Het is wel zo dat er niet heel veel uit je handen komt, maar ja dat kan dan wel weer wachten hè ,het voordeel van niet meer werken!!
    Met ons gaat het verder prima Langzamerhand komt iedereen weer terug van vakantie dus maar eens horen hoe alles geweest is!

    Nou meissie een hele dikke knuffel van Sjaak en van mij en tot snel horensxxx

    Heleen

  • 07 Augustus 2018 - 13:01

    Nelleke:

    lieve Eefje,

    wat een onderneming maar dat gaat je goed af zo te lezen.
    het is hier vandaag 32 graden ,maar morgen is het heel veel graden minder gelukkig.
    ga er voorwaar voor je gekomen bent ,het gaat je goed .
    trouwens wat een bak van een auto als je maar vervoer hebt .
    dag lieve eefje pas goed op je zelf
    veel liefs van ons en een dikke knuffel xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Sint Michiel Liber

Dag van vertrek dag van aankomst

8.00 uur opgestaan en met pijn in mijn buik de rest van mijn appartement opgeruimd.... Ik heb wel 500 x gedacht, ga ik dit echt wel doen? Ik heb het prima naar mijn zin in Nederland. Maar toch wil ik de uitdaging aangaan en mijn dromen waar maken, leven in het hier en nu.

Mijn mama en stiefvader komen mij ophalen. We huilen niet, kijken elkaar niet aan, dat is beter zo. Op Schiphol word ik ontvangen door mijn vader, stiefmoeder, stiefoma, neefjes, broertjes, schoonzusjes en neef. Koffer inchecken en gaan... Na iedereen dag te hebben gezegd, gaat het avontuur echt beginnen.

Ik maak bij de gate gelijk contact met een jongen van het eiland. Hij merkt dat ik het lastig vind dus vraagt of we samen zullen inchecken, Ik ga graag op dat aanbod in omdat ik geen andere collega's zie op dat moment.

In het vliegtuig zie ik gelukkig wat bekenden en ook een familie die ik nog niet zo goed ken... Maar ik heb 9 uur de tijd om met iedereen te praten en iedereen beter te leren kennen.

Kort op een rij, ik vlieg met 3 andere familie's.
1 fam met zoon en dochter
2 fam met dochter en zoon
3 fam met oudere dochter 20+ en zoon 16

Ik raakte met iedereen in gesprek... Fam 2, waar ik vlak bij zit, daarmee heb ik het meeste contact.

Na 9 uur vliegen gaat het beginnen. We komen aan, zoals iedereen al heeft verteld, vliegend over het strand... Wat een uitzicht! Hierna moeten we lopen naar een tent die naast de luchthaven staat. Daar moeten we door de douane om onze papieren te laten zien....

Koffers ophalen is hier (doordat de luchthaven nog niet geheel open is) wel een ding. Er staan 3 mannen voor een luik en 3 mannen achter een luik en die geven de koffers door. Ze brengen dit naar een afgezet lint waar wij achter staan te wachten, zo kunnen we onze koffers pakken.. Eenmaal buiten staat er een heerlijke oude bus waar we met z'n allen zo naar het hotel worden gebracht. Bij afzetting is er wel een kantelpunt, 1 familie kan niet op de zelfde plek slapen als wij omdat het hotel vol zit.... Dit voelt voor de hele groep wel erg apart. Na 9 uur bij elkaar worden we zo uit elkaar gehaald, de plannen die in het vliegtuig zijn gemaakt om het een en ander samen te ondernemen liggen even op hun gat.

Eenmaal aangekomen in het appartement gaat iedereen zich eerst opfrissen en maken we later weer kennis met de rest van de docent collega's die al een week eerder zijn gearriveerd.

Hierna gaan we gezamenlijke pizza eten en sluiten we zo onze eerste dag af.
Voor nu de eerste dag, ik hoop dat als ik eenmaal in mijn appartement zit, ik iets vaker dit soort berichten kan schrijven...
Zeker de eerste week, daarin heb ik het meeste beleefd van allemaal.

Ik hoop dat jullie beetje een beeld hebben van wat ik doe!
Liefs dikke kussen Eefje

Recente Reisverslagen:

06 Augustus 2018

Week 3: Welkom op kippeneiland, R.I.P Kareltje

06 Augustus 2018

De eerste week in SXM
Eefje

Eefje Westerdijk verhuisd sinds 22-7-2018 naar Sint maarten gaat daar werken als docent

Actief sinds 28 Juli 2018
Verslag gelezen: 1559
Totaal aantal bezoekers 5606

Voorgaande reizen:

28 Juli 2018 - 22 Juli 2021

Dag van vertrek dag van aankomst

Landen bezocht: